Lättläst

Här kan du läsa om Betaniahemmet. Du kan också läsa om Betaniahemmets verksamheter och hur vi arbetar.

Innehållsförteckning

Om Betaniahemmet
Gruppbostad
Daglig verksamhet
LSS
Kontakta oss


Om Betaniahemmet

Betaniahemmet är en förening.
Vi erbjuder stöd
för personer med funktionsnedsättning
och autism.
Vi har gruppbostäder och daglig verksamhet
på flera platser i Göteborg.
Du måste ha ett beslut från din handläggare
för att vara hos oss.
Här kan du läsa om vad gruppbostad
och daglig verksamhet är.


Gruppbostad

I en gruppbostad bor du i din egen lägenhet
som du bestämmer själv över.
I gruppbostaden bor även andra personer
som också har en egen lägenhet.
Det finns alltid personal på gruppbostaden.
Personalen hjälper dig när du behöver hjälp
på både dagen och natten.
Det finns också ett gemensamt rum i en gruppbostad.
Dit kan du gå om du vill ha hjälp
eller sällskap.

Klicka på pilen för att hamna överst på sidan


Daglig verksamhet

På en daglig verksamhet kan du vara på dagarna.
Här kan du jobba med olika saker.
Du kan till exempel jobba i en verkstad
du kan jobba på kafé
eller pyssla och sortera och måla.
Det finns alltid personal på daglig verksamhet.
Personalen hjälper dig när du behöver hjälp.
Du får också din egen arbetsplats.
Där kan du äta lunch och vila.
Personalen kan hjälpa dig att hitta på roliga saker
som du gillar att göra.


Klicka på pilen för att hamna överst på sidan


LSS

LSS är en lag
för personer med funktionsnedsättning
och autism.
LSS betyder lagen om stöd och service
för vissa funktionshindrade.
Lagen finns för att alla ska kunna leva som andra.
Du kan söka stöd enligt LSS
om du behöver extra hjälp i din vardag.


Söka stöd

Du kan prata med kommunen
och fråga efter en LSS-handläggare.
Den som behöver stöd ska få det.
Stödet måste passa dig och vara lätt att få.
Det måste vara tryggt för dig.
Om du inte får LSS-stöd
som du tycker att du har rätt till
kan du överklaga.

Om du vill veta mer om LSS
kan du läsa och se en film här:
klicka på länken
LSS - vad är det? – Autism- och Aspergerförbundet

Klicka på pilen för att hamna överst på sidan


Kontakta oss

Du kan kontakta Betaniahemmet på olika sätt.
Du kan ringa, skicka e-post
eller besöka oss.

Telefonnummer

Du kan ringa till Betaniahemmets kontor.
031-28 89 57


E-post

Du kan skicka e-post till Betaniahemmet.
info@betaniahemmet.se


Besök

Du kan besöka Betaniahemmets kontor.
Adressen är Lekullevägen 6 A i Askim.



Klicka på pilen för att hamna överst på sidan


Läs mer om våra LSS-verksamheter

Bild
Gruppboende enligt LSS
Föreningen Betaniahemmet Daglig verksamhet
Daglig verksamhet
Bild text till sociala medier Bild text till sociala medier Bild text till sociala medier Bild text till sociala medier

Kontakta oss

info@betaniahemmet.se
031 28 89 57
Synpunkter och klagomål
Placeringsförfrågningar

Om Föreningen

Hem
Om oss
Nyheter
Så jobbar vi

Våra verksamheter

Gruppboende enligt LSS
Daglig verksamhet
Kontakter

Jobba hos oss

Lediga jobb
Så är det att jobba hos oss
Prenumerera på jobb

För medarbetare

Logga in

Org nr: 857200-1363

Besök oss

Lekullevägen 6 A, Askim

Postadress

Föreningen Betaniahemmet
Box 1124
436 23 ASKIM